قلم سخن
 
قالب وبلاگ
نويسندگان

ماندورلا یا مندورلا یا ماندالا یا مندالا

ماندورلا، هنر،‌ تصویر و سمبلی باستانی است. در این سمبل از همپوشانی دو دایره بر روی یکدیگر،‌تصویری بادامی شکل در میان آنها شکل می گیرد که به آن ماندورلا می گویند.

گفته می شود ماندورلا ریشه در بوداییت و هندو دارد و در غرب اگرچه منشا و اصل ماندورلا به دوران پیش از مسیحیت بازمی گردد اما در آغاز دوران مسیحیت،‌ از این سمبل به عنوان شیوه ای برای توصیف نزدیکی آسمان و زمین و یا خدا و انسان استفاده می شد.

مندورلا شاید نشان آمیزش نهایت و بی نهایت نیز باشد.

ماندورلا در تاریخ هنر (وشاید معماری)‌ دارای یک مفهوم تخصصی است . مندورلا همچنین در هنر،‌ سمبلی برای توانایی ،‌ روشنایی و قداست به شمار می رود و یا به قرص یا هاله ای در اطراف یک تصویر کامل گفته می شود با این وجود با هاله های معنوی فرق دارد.

ماندورلا به فرمهای دایره ای شکل،‌بیضی شکل و بادامی شکل وجود دارد.

ماندورلا به عنوان یک هنر مذهبی مسیحی ( هنری که در آن مسیح به عنوان دست مایه اولیه خلق تمام آثار هنری در تمام حوزه های هنری از موسیقی گرفته تا هنرهای تجسمی به کار می رفت)‌ ،‌  پانصد سال بعد از میلاد مسیح ظهور کرد.

ماندورلا یا مندورلا به عنوان ابزاری برای بیان روشنایی و امثال آن به کار می رفت،‌سمبلی مقدس از اشکال الهی.

شمایل های ماندورلاهای جدید یونانی به ویژه از سال ١٩٠٠ میلادی به بعد،‌ بسیار باشکوه،‌ پیچیده و مشهور هستند.

ماندورلاها اغلب بالای در اصلی کلیساهای رومی نصب می شدند . ماندورلا سمبل درک جهان از روم است.

مندورلا متعلق به مسیحیت نیست ،‌ بلکه سمبلی باستانی و جهانی است.

مفهوم ماندورلا می تواند در کنار مفهوم فنگ شویی قرار گیرد. یکی از مفاهیم ماندورلا بر این دلالت دارد که تمام عناصر و موجودات ،‌ محصولی معنوی از جهانشان هستند (نظیر این مفهوم که هرآنچه در پیرامون ما وجود دارد حتی اشیای بی جان از انرژی فعال به وجود می آید.)

ماندورلا را شاید بتوان در کنار ستاره داوود و مهر سلیمان قرار داد گرچه از نظر علم باستان شناسی ،‌ مندورلا سندیت بیشتری دارد. اما به هرحال همه اینها دلالت بر یک سمبل دارند که مفهومی مذهبی را نیز در برمی گیرند و یک تصویر هندسی هستند.

ماندورلا ها تصاویر جالب توجهی هستند ،‌ چه از نظر هندسی، چه از نظر زیبایی شناسی چه از نظر باستانشناسی، چه از نظر هنری چه از نظر تصاویر و مفاهیم عالی نهفته در آن.

مفهوم دیگری به نام ماندالا وجود دارد که در کنار ماندورلا قرار می گیرد. ماندالا نیز یک نوع سمبل و هنر است.ماندالا (मण्डल;به معنی دایره در سانسکریت) یک جدول هندسی مورد استفاده در ادیان بودا و هندو است که به عنوان نمادی برای جهان هستی به کار می‌رود. اصل ماندالا از دین هندو است ولی در آیین بودا هم کاربرد زیادی پیدا کرده است.

ماندالاها دایره‌هایی نمادین برای تمرکز بر خویشتن و جستجو در درون انسان هستند. مرکز دایره جدول ماندالا برای تمرکز در حین مراقبه دینی بکار می‌رود. اشکال متقارن هندسی ماندالا خودبخود توجه شخص را به مرکز دایره جذب می‌کنند و هدفی ناخودآگاه را در ذهن شکل می دهند.

روانکاو معروف کارل یونگ ماندالا را کهن‌الگوی خویشتن می‌داند، نماد تمامیت و نظم و کار ویژهٔ آن سازماندهی و دربرگیری تمامیت روان و ساماندهی و تنظیم دوباره وضعیت‌های هرج‌و‌مرج آلود است.

ماندالاها با ترکیب بندی زیبا از رنگهای مختلف می تواند شامل تصاویر مختلف حیوانات اشکال سه بعدی را در ذهن مجسم سازد.

ماندالاها مفاهیمی نظیر مذهبی، روانشناسی و علوم خفیه را در ذهن متبادر می سازند.

در طول تاریخ و دورانهای باستانی مختلف مندورلا و مندالا های مختلفی یافت شده است.

ماندالای یافت شده در آفریقا- مصر- نجوم  و افلاک

این مندالا در حقیقت یک پوشش منقوش قبر زتوس اول است ( زتوس اول- جد فراعنه مصر- متولد ١٢٧٩ قبل از میلاد- پسر رامسس اول- فرعون آبیدوس،‌شهر باستانی مصر در ساحل غربی نیل) - این ماندالا ،‌ وابستگی ها و تاثیرات افلاک گوناگون را توصیف کرده است:‌جهان ستارگان، جهان الهه ها،‌ انسان ها

ماندالای آفریقایی:

این ماندالا ، سمبل سنتی و باستانی قوم آشانتی در غنا است. کروکودیل دوتایی در میان این تصویر نماد اتحاد شاخه های متعدد (کثرت) است،‌ کروکودیل نماد جاودانی و فناناپذیری است.  این ماندالا بر روی صندلی مقدسی که انرژی خدایان را به زمین می رساند ، رسم شده است.

(آشانتی ها قوم بزرگی در آفریقا هستند. آنها به زبان آشانتی تویی ، گویشی از گروه زبانهای آکانی (که شامل هشت میلیون و ٣٠٠ هزار زبان در ساحل عاج می شود) صحبت می کنند. پیش از استعمار آفریقا توسط اروپاییان در سالهای ١۶٨٠ تا ١٩٠٠ میلادی،‌ امپراطوری بزرگ آشانتی در آفریقا حاکم بود. رفاه و ثروت این امبراطوری از طریق تجارت طلا و برده در منطقه تامین می شد و امپراطوری ثروتمندی به شمار می رفت. آشانتی ها از معدود کشورهیا آفریقایی بودند که در برابر مهاجمان آفریقا مقاومت کردند و موجب رخ دادن چهار جنگ بین بریتانیای کبیر و ایرلند بین سالهای ١٨٢۶ تا ١٨٩۶ شدند. پادشاهی آشانتی پس از تسلط اروپاییان برآن به عنوان بخشی از کشور غنا توسط بریتانیا به آن کشور الحاق شد.)

استفاده از این مطلب تنها و تنها منوط به ذکر منبع "قلم سخن"‌ است.

[ ۱۳۸۸/۱٠/۱٦ ] [ ۸:٢٢ ‎ق.ظ ] [ ]
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ

سادات حسینی خواه هستم.این وبلاگ حاوی آخرین اخبار، داستانها،اشعار و مطالب جدید و ترجمه شده خودم از زبانهای آلمانی ، انگلیسی و اسپانیایی است که اغلب برای نخستین بار به زبان فارسی ترجمه شده اند، گاهی نیز در این وبلاگ به یادداشتها و گزارشهایی از مباحث گوناگون پرداخته می شود
موضوعات وب
صفحات دیگر
امکانات وب

  • خوشنویسان | الگوریتم