قلم سخن
 
قالب وبلاگ
نويسندگان

                                        

سخنرانی محمدجواد جزینی ، نویسنده ومنتقد ادبیات داستانی و پایه گذار هنرستان داستان نویسی در حوزه هنری در نشست ادبی بررسی داستان آنتوان چخوف در نمایشگاه باغ کتاب:

بازخوانی متون کهن یکی از وظایف داستان نویسان است و باید که بادقت همه جانبه ای آثار برجسته چهره های مطرح جهان را بازخوانی کنند.
اما حقیقت این است که همه آثار نویسندگان بزرگ خواندن ندارد و مثلا لزومی ندارد همه آثار صادق هدایت را خواند و خواندن شش شاهکار این نویسنده بزرگ کفایت می کند.
  خوانندگان داستانها باید ببینند که یک داستان چقدر می تواند به دانش تئوری و محتوایی آنها اضافه کند.
 برخی از آثار بزرگان برای خود نویسندگان آنها صرفا یک تمرین و مشق شب بوده و از آنجا که مردم فرصت و مجال کافی برای خواندن همه آثار نویسندگان ندارند باید انتخابهای خوبی داشته باشند.
  همه داستانها ارزش یک بار خواندن را ندارد چون اصلا فرصت آن یافت نمی شود.
   در خواندن داستان باید "سیرمطالعاتی" را مد نظر قرار داد و یکی از مشکلات جامعه امروزی ما در مطالعه نداشتن سیر مطالعاتی است. سیر مطالعاتی در فرهنگ ما به دلایل گوناگون گم شده است.
یکی از ضعفهای محیط آموزشی و جریانهای ادبی جامعه ما این است تلاش نشده تا یک سیر مدون آموزشی ایجاد شود و در هیچ یک از نهادهای دولتی و غیردولتی فهرستی در زمینه سیر مطالعاتی یافت نمی شود.
  اما این مجموعه در دست تهیه است و تا شش ماه آینده آماده می شود تا مردم بتوانند در سطوح مختلف (مبتدی، نیمه حرفه ای و حرفه ای)  و با گرایش ها  و موضوعهای گوناگون، داستان مورد علاقه خود را پیدا کنند.

داستان کوتاه:
بحث کردن درباره داستان کوتاه هم مشکل و هم ساده است (پارادوکس).
در تعریف ساده آن داستان کوتاه،  داستانی است که کوتاه باشد اما حقیقت این است که داستان کوتاه یکی از مقولات پیچیده ادبیات معاصر است و هنوز هم به عنوان یکی از پیچیده ترین گونه های انواع ادبی امروز برشمرده می شود.
  در اواخر قرن 19 میلادی، یک تقسیم بندی ساده و پیچیده از داستان به وجود آمد که داستان را بر مبنای اندازه و حجم آن به سه قسمت داستان کوتاه، داستان بلند و رمان تقسیم بندی کردند.
  در گذشته ، داستان کوتاه شکل کوتاه شده رمان بود که در آن سرگذشت آدمها روایت می شد.
  روزی "هاثورن" ، دوست ادگار آلن پو ، مجموعه داستانی نوشت که خیلی خیلی کوتاه بود که جامعه ادبی آن روز این شیوه را نمی پسندید.
آلن پو در دفاع از دوست خود مقدمه ای در کتاب هاثورن نوشت که مانیفیست داستان کوتاه شد و براساس تعریف او داستان کوتاه دارای یک ماهیت هنری است و با تعین عددی نمی توان آن را اندازه گرفت.
 در تعریف او، داستان کوتاه حول محور زندگی یک فرد می گذرد و زمان و مکان در داستان کوتاه متغیر نیست و درون مایه داستان کوتاه فقط درباره یک موضوع است..
  عناصر چهارگانه داستان کوتاه: زمان، مکان، شخصیت و درون مایه

  چخوف:
 همه آثار نویسندگان همانند آنتوان چخوف ، نقش آموزشی ندارد و از کتاب دلزده او که از آخرین داستانهای چخوف است به عنوان وصیت نامه چخوف یاد می شود.
  داستان چخوف از گونه های داستان کلاسیک داستان ما است.
 "دلزده" روایت اسقفی است که عنوانی دارد اما نسبت به این عنوان انتقاد دارد و از وضعیت خود راضی نیست اما از سوی دیگر امکان جدا شدن از حریم مقدس را نیز ندارد.
  این داستان درون مایه عمیق و روشنفکرانه ای دارد و چخوف از درون اسقف، پوسیدگی درون نظام کلیسا را نقد می کند و این شجاعت چخوف ، ستودنی است.

اسقف ، دلزده، خسته و ناتوان در حقیقت روایت خود چخوف است.
  این داستان در تکمیل داستان نویسی روسیه اهمیت به سزایی دارد اما گمان نمی رود امروز خوانندگان با توجه به حوصله و انتظار آنان از یک داستان کوتاه، این داستان چندان برایشان جذابیت داشته باشد.
  این داستان از جنس قصه های کوتاه امروزی نیست.
  وقتی به چخوف به عنوان معلم نگریسته شود ممکن است دستاوردهای داستان نویسی او منطبق بر الگوی داستان نویسی امروز نباشد. 
  آنتوان چخوف نقش مهمی در تکوین مباحث و مبانی داستان کوتاه داشته است.
چخوف نمایشنامه هایی نوشت که یک پرده بود  همه حوادث داستان در این پرده خلاصه می شد و او این دستاورد نمایشنامه ای را وارد داستان کرد که در این گونه داستانها به طول زندگی نمی توان رفت و در عرض زندگی شناور می ماند که به داستانهای چخوفی معروف شد و این هدیه چخوف به هنر داستان نویسی بود.
بسیاری از داستانهای امروز میراث خوار تجربیات فنی چخوف است.
آنتون پاولوویچ چـِخوف (به روسی: ‎Анто́н Па́влович Че́хов ‏) ‏ (۲۹ ژانویه، ۱۸۶۰ - ۱۵ ژوئیه، ۱۹۰۴) داستان‌نویس و نمایش‌نامه‌نویس برجستهٔ روس است. هر چند زندگی کوتاهی داشت و همین زندگی کوتاه همراه با بیماری بود اما داستان‌های کوتاه و نمایش‌نامه‌های بسیار نوشت. او را مهم‌ترین داستان کوتاه‌نویس برمی‌شمارند و در زمینهٔ نمایش‌نامه‌نویسی نیز آثار برجسته‌یی از خود به جا گذاشته است. چخوف در چهل و چهار سالگی بر اثر ابتلا به بیماری سل درگذشت.

محمدجواد جزینی

محمد جواد جزینی متولد 1344 در اصفهان

 نویسنده ومنتقد ادبیات داستانی و پایه گذار هنرستان داستان نویسی در حوزه هنری و عضو انجمن نویسندگان کودک و نوجوان است

حدود 16 اثر از جمله ایل بی سوار، آب ، باد و آتش و داستان از حاشیه تا مرز دارد.

عمده آثار او درباره داستان و مجموعه مقالات است.

او نزدیک 20 سال در حرفه نویسندگی اشتغال دارد.

[ ۱۳۸۸/۸/٢٧ ] [ ۸:٥٥ ‎ق.ظ ] [ ]
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ

سادات حسینی خواه هستم.این وبلاگ حاوی آخرین اخبار، داستانها،اشعار و مطالب جدید و ترجمه شده خودم از زبانهای آلمانی ، انگلیسی و اسپانیایی است که اغلب برای نخستین بار به زبان فارسی ترجمه شده اند، گاهی نیز در این وبلاگ به یادداشتها و گزارشهایی از مباحث گوناگون پرداخته می شود
موضوعات وب
صفحات دیگر
امکانات وب

  • خوشنویسان | الگوریتم