قلم سخن
 
قالب وبلاگ
نويسندگان

سخنرانی بانودخت نجفیان پور، استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج در چهارمین سمینار بررسی آسیبهای اجتماعی گروه جوان با عنوان

 "تجربه جدید زندگی دانشجویی/ آغاز موفق و شیوه تعامل"

اصل مهم در موفقیت، حفظ و تداوم آن است. در آغاز موفیقیت ورود به دانشگاه، برای حفظ و تداوم آن، یکی از گامهای اساسی مساله شناخت خود (خود شناسی) است. اگر دانشجو در حیطه خودشناسی ضعیف عمل کند به نقاط ضعفی منجر می شود.

به هرحال هر انسانی ، توانمندی کامل ندارد و با تقویت توانمندی و مرور ناتوانی ها به خودشناسی دست پیدا می کند.

اگر دانشجو در زمینه خودشناسی گامهای کندی بردارد نقاط ضعف بیشتری پیدا می کند آنچنانکه یک درگیری فکری و چرخه معیوب در دانشجو شکل پیدا می کند و احساس ناتوانی در او پدیدار می شود و پس از آن اعتماد به نفس و احساس ارزشمندی خود را از دست می دهد.

در این صورت حتی تصورات مثبت گذشته نیز تحت تاثیر این افکار منفی قرار می گیرند و دانشجو در خود احساس رخوت و سستی می کند و از حیطه درسی فاصله گرفته و در نهایت منزوی می شود.

بنابراین در ابتدا باید خود را بشناسیم و به سوالاتی نظیر کیستی و چیستی خود پاسخ داد.

غنای معنوی در این میان باعث می شود تا توانمندیهای درونی خود را بشناسیم و احساس ارزشمندی به وجود آید که این احساس ، تعامل سازنده با دیگران را به وجود می آورد.

انسانهای یک سری استعدادهای آشکار و یک سری استعدادهای نهفته دارند که باید آنها را بالفعل کنند و هر حرکتی در این راستا نوعی شکرگزاری محسوب می شود چون ودیعه های الهی را جستجو می کنیم.

دانشجویان امروز نیاز دارند با تکیه بر توانمندیها و با تداوم یادگیری راهکارهای علمی، انباشته های ذهنی خود را به باروری فکری تبدیل کنند و این را در رفتارشان نمایان سازند.

خودشناسی موجب می شود جامعه از آسیبهای اجتماعی مصون بماند.

دانشجویان باید برای گسترش داشته های خود تلاش کنند و براساس توانمندی ها حرکت کنند چون اگر کاری به این توانمندی ها نداشته باشند ، این توانمندی ها هدر می رود.

دانشجویان باید اهداف خود را جستجو کنند که با برنامه ریزی صحیح می توان به اهداف دست یافت به شرط  آنکه بین "من" آرمانی و "من" حقیقی فاصله ای نباشد چراکه برخی داشته های خود را فراموش می کنند و در دنیای خیالی سیر می کنند و از واقعیتها فرار می کنند.

  برای دستیابی به اهداف دور از دسترس نیز باید مرحله به مرحله پیش رفت :

رهرو آن نیست که گه تند و گه خسته رود

رهرو آن است که آهسته و پیوسته رود

گام دیگر این است که جوانانفرصت مقایسه پیشرفتهای خود را با گذشته داشته باشند اگر دانشجویی در درسی ناموفق است باید دروس دیگر را بررسی کند تا پی ببرد فرد توانمندی است که اگر وقت بیشتری برای آن درس می گذاشت موفق می شد.

ناکامی در یک درس را نباید به دروس دیگر تعمیم داد چراکه این مشکل کم کم به کل زندگی تعمیم پیدا می کند.

موفقیتها در اثر ممارست و تمرین به دست می آیند ، دانشجویان و جوانان نباید لیاقتها و کفایتهای خود را حساب شانس بگذارند  وگرنه پیام منفی را مغز خود انتقال می دهند که آسیبهای فراوانی در پی دارد.

در هرحرکتی نباید تعادل را از دست داد، افراط و تفریط می تواند ما را از مسیر زندگی دور کند.

دانشجویان لازم است انعطاف پذیر باشند، انعطاف پذیری این فرصت را می دهد تا دانشجویان آگاهانه اشتباهات خود را جبران کنند.

در مواجهه و پذیرش رویدادها ، تردید لازم است ، تردید فرصت می دهد که جوانب امر در نظر گرفته شود و پس آز آن و با جمع آوری اطلاعات فراوان ، تردیدها تبدیل به یقین شود.

قضاوتهای عجولانه ناامیدی را در پی دارد ، فرد ناامید از شناخت توانمندی های خود عاجز می شود و از جامعه دور می شود.

انسان با تمرکز بر نیروی عقلانی خود قادر است  اثراتی شگرف، بیافریند.

غنای معنوی، ایمان و توکل برخدا می تواند بسیاری از مشکلات انسان را دور کند.

اکنون در خارج از محیط دانشگاه عواملی وجود دارد که می خواهد نیروی جوان را در سراشیبی قرار دهد در چنین شرایطی گفتگو با خردمندان و افراد مجرب می تواند راهنما  و گره گشا باشد.

[ ۱۳۸۸/٧/٢٠ ] [ ۱٠:٠۱ ‎ق.ظ ] [ ]
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ

سادات حسینی خواه هستم.این وبلاگ حاوی آخرین اخبار، داستانها،اشعار و مطالب جدید و ترجمه شده خودم از زبانهای آلمانی ، انگلیسی و اسپانیایی است که اغلب برای نخستین بار به زبان فارسی ترجمه شده اند، گاهی نیز در این وبلاگ به یادداشتها و گزارشهایی از مباحث گوناگون پرداخته می شود
موضوعات وب
صفحات دیگر
امکانات وب

  • خوشنویسان | الگوریتم