قلم سخن
 
قالب وبلاگ
نويسندگان

             

گفته می شود که برخی شخصیتهای کارتونی والت دیسنی از جمله پینوکیو و سفید برفی که از محبوب ترین شخصیتهای کارتونی است از نقاشی های دیکتاتور معروف- آدولف هیتلر - الهام گرفته شده اند.

با وجود حدود ٧٠ سال از خودکشی هیتلر هنوز هم نقاشی های هیتلر (در کنار امضای دست نویس او ) خوب معامله می شوند و همواره تقاضا برای نقاشی های هیتلر وجود دارد بنابراین دور از ذهن نیست که بسیاری از نقاشی های قدیمی به این دیکتاتور نسبت داده شوند.

این درحالیست که هیتلر نقاش برجسته ای نبوده است اما این دیکتاتور مرده به عنوان منبع جوشان پول برای برخی ها بدل شده است.

گرچه هیتلر سپهسالار دوران بوده اما جوان نابغه ای نبوده است.

البته هنوز هم برخی ها معتقدند نقاشی های پینوکیو از جمله نقاشی های هیتلر است. جالب است که نخستین اجرای انیمیشن پینوکیو در هفتم فوریه ١٩۴٠ میلادی بود. (جنگ جهانی دوم در سال ١٩٣٢ میلادی آغاز شد این بدان معناست که نمایش کارتون پینوکیو معاصر با دوران هیتلر بوده است)

[ ۱۳۸٩/۱/٢۳ ] [ ۱٢:۳۸ ‎ب.ظ ] [ ]

                                

اسامی چهار فرشته مقرب خدا:

اسرافیل: فرشته صور

عزراییل: فرشته مرگ - یاور خدا

جبرائیل: فرشته وحی

میکایل

نام برخی از فرشته های ایرانی:

آپام: فرشته آب

آذر: فرشته آتش نام او در طلسم خورشید هفت پر نقش بسته است

بهرام:‌ فرشته پیروزی

شیر فرشته:در دین زرتشت سمبل یک لیوان شیر او محافظ گاوها است

مرداد: فرشته دریا و در فارسی او فرشته مرگ است

نام برخی دیگر از فرشته ها:

آمابیل:‌ فرشته ای از آسمان - فرشته روز پنجشنبه - منتسب به سیاره مریخ- فرشته ای برای مسایل غریزی انسانها

آنائول: فرشته تجارت

آمیل: یکی از بی شماران فرشته های دروازه بادهای غربی

آرشر (فرشته کمانگیر) : فرشته انسانها - فرشته دلو

آرباتل: فرشته وحی

آنتریل: فرشته تعادل و هارمونی و هماهنگی

آشریل:‌ یکی از هفت فرشته ای روی زمین حکومت می کنند

آسیل: فرشته شفا

آی ملک:‌ (ترکی) فرشته ماه

آیئیل: فرشته آینده

ال ال :‌ یکی از فرشتگان نگهبان بادهای شمالی

اوریل:فرشته باستانی فرانسوی ها - فرشته سرنوشت

اوفریل: فرشته مراقبه و معنویت عمیق

اولیندا : فرشته باستانی آسمان- فرشته حافظ دارایی

باربیل: فرشته ماه اکتبر

حزقیال: فرشته مرگ و تحول - دارای ١٨ هزار پر

فارزوف:‌ فرشته لذات شهوانی

فاگیل: فرشته ای که در آیینهای مذهبی برای استجابت دعا فراخوانده می شود

فانوئل:فرشته ندامت و توبه

فرشته آه: فرشته روز یکشنبه - در فارسی فرشته آرزوهاست

کدار : فرشته گناهان

گتل: فرشته نگهبان چیزهای پنهانی

لابوس: یکی از پنج فرشته قدرت

نکیر:‌فرشته ای که سوالهای آخرت را در قبر از انسانها می پرسد و تعیین میکند انسان باید به بهشت برود یا جهنم

هابیل: فرشته روز دوشنبه - فرشته ای از آسمان اول - فرشته عشق واقعی و رمانس- طلسم عشق نیز نامیده می شود

[ ۱۳۸٩/۱/۱٥ ] [ ۱:۳٦ ‎ب.ظ ] [ ]

                                  

فرشته ای برای تو

برایت یک فرشته می فرستم

تا شب و روز

همیشه نگاهدارت باشد

تا همه غمهایت

را تعریف کنی برایش

فرقی ندارد چه غم

چه نگرانی

خشم یا عصبانیت

باور کن

او تو را کمک می کند

همه چیز را

خیلی سریع

درست می کند

می گیرد

دستت را

هنگامه سقوط

نگاه می دارد تو را محکم

و نزدیک توست

با تمام سخاوتش

و آن را تقدیم تو می کند

تو تنها باید باور کنی

که او با توست

همه چیز آرام است

باید این را بدانی

چراکه این فرشته

هماره با توست

[ ۱۳۸٩/۱/۱٥ ] [ ۱۱:۱٧ ‎ق.ظ ] [ ]

مردم ایران بر این باورند که انجام برخی از کارها موجب پربرکت شدن کیف پول و دارایی آنها می شود، آز جمله این باورها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

اگر هنگام خوردن سمنو،‌ بادام آن را نگاه داشته و در کیف پول قرار دهید ، کیف پولتان پر برکت می شود.

گذاشتن سکه هایی که روی سر عروس به عنوان شاباش نیز می ریزند موجب پر برکت شدن کیف پول می شود.

گذاشتن اسکناسها و پولهایی که در روز عید غدیر از سادات و سیدها عیدی می گیرید، در کیف پول موجب پر برکت شدن کیف پول می شود.

برخی ها نیز برای پربرکت شدن کیف پول خود دعاهای خاصی را در کیف خود می گذارند.

و بسیاری نیز معتقدند پول حلال و نیت خیر موجب پربرکت تر شدن کیف پول می شود.

[ ۱۳۸٩/۱/۱٥ ] [ ۱٠:۱۱ ‎ق.ظ ] [ ]

        

نقاشی ده فرمان توسط یوزف هاینه مان آلمانی در سال ١٨٢۵ - ١٩٠١ میلادی کشیده شده است.

ده فرمان فهرستی از دستورات مذهبی است که  از جانب خدا، بر موسی در محلی به نام کوه سینا وحی شد. به باور یهودیان و مسیحیان، این احکام بر دو لوح سنگی حک شدند و موسی آنها را برای قوم بنی اسرائیل خواند. این فرمان ها محور شریعت یهودند و تمام احکام شریعت در همین فرمان ها ریشه دارد.

[ ۱۳۸٩/۱/۱٤ ] [ ۱٢:٠٤ ‎ب.ظ ] [ ]
 سیزده به در
سیزدهم نوروز موسوم به "سیزده به در" آخرین جشن نوروزی به شمار می رود که اکنون به نام روز طبیعت نیز نامگذاری شده است، مردم ایران از دیرباز در روز سیزده نوروز از خانه های خود بیرون می آیند و به مهمانی طبیعت می روند.
ایرانیان در این روز با رفتن به کنار جویباران، باغها، پارکها و طبیعت زیبای ایران چهار فصل بار دیگر شکوه بهار را در آخرین گاه نوروز پاس می دارند.
برخلاف عقیده رایج که این روز را نحس می دانند از برخی اسناد تاریخی اینگونه استنباط می شود که 13 فروردین در حقیقت گاه شادمانی و سرور مردم است که به خاطر شکوفایی دوباره طبیعت برگزار می شود.
عقیده دیرین مردم ایران بر این بوده که نبرد خیر و شر در نوروز صورت می گیرد و 13 فروردین ، روزی است که خیر بر شر پیروز می شود و از این رو 13 فروردین را روز رستاخیز نیز می دانند.
13 فروردین آیینهای مخصوص به خود را دارد از آن جمله که مردم در این روز سبزه های سر سفره هفت سین خود را برداشته و دوباره به دامان طبیعت بازمی گردانند.
همچنین کودکان بسیاری ماهی های قرمز سر سفره هفت سین را در این روز در مکانهای خاصی که پیش بینی شده است، رهاسازی می کنند.
دور هم جمع شدن، رقص و پایکوبی و پختن غذاهای خانگی از جمله آش و شادی و نشاط در فضای باز طبیعت از دیگر آیینهای این روز است.
اما شاید گره زدن سبزه توسط دختران دم بخت به منظور بخت گشایی از جالبترین این آیینها باشد ، گفته می شود "مشی" و "مشیانه" ( نام آدم و حوا در اسطوره های ایرانی) در روز 13 فروردین با گره زدن شاخه درخت پیوند ازدواج خود را جشن گرفتند و گره زدن سبزه از این به بعد میان دختران دم بخت مرسوم شد.
[ ۱۳۸٩/۱/٩ ] [ ۱۱:٥٠ ‎ق.ظ ] [ ]

کارتون قورباغه و پرنسس از آن جهت جالب توجه است که کمپانی والت دیسنی پس از وقفه ای طولانی، دوباره کارتونی ساخته که کاملا با دست نقاشی شده است و نکته جالب توجه دیگر آن این است که شخصیت اصلی این کارتون دختری سیاه پوست به نام "تیانا" است. تیانا پیشخدمت یک رستوران است و در حال پول جمع کردن است تا رستوران مستقلی برای خود بخرد و در عین حال یکی از آرزوهای پنهان او ازدواج با یک پرنس است تا اینکه روزی قورباغه ای به او می گوید اگر او را ببوسد به پرنسس تبدیل می شود و ... .

کارتون پرنسس و قورباغه جذابیت گذشته کارتونهای دست ساخت والت دیسنی را ندارد شاید یکی از دلایل آن در آهنگهای این کارتون است که مانند دیگر کارتونهای دیسنی فاقد آن شادی و هیجان گذشته است.

نکته دیگر اینکه داستان این کارتون در شهر اتفاق می افتد و کودکان در این کارتون با مفاهیمی همچون خشونت، مرگ، جادوی سیاه، وودو، استهزا و تحقیر روبرو می شوند.

در هیچیک از کارتونهای دیسنی تاکنون شخصیت خوب داستان نمرده بود اما در کارتون پرنسس و قورباغه یکی از شخصیتهای خوب داستان (حشره ای شب تاب) می میرد و جان دادن این حشره نیز به تصویر کشیده شده است!

"وودو" آیینی است بر پایه اعتقاد به خرافه و جادو در آمریکا رواج یافته اما طراحان کارتون پرنسس و قورباغه در این کارتون "وودو" را آیینی حقیقی که قدرت زیادی هم دارد، معرفی کرده اند و به نوعی جادوگرایی و اعتقاد به قدرت خارق العاده "وودو" را رواج می دهند.

هرچند والت دیسنی خود را از "سیاسی بودن" مبرا می داند اما به نظر می رسد شباهت خارق العاده پدر تیانا به اوباما تصادفی نیست و برای نخستین بار در یک کارتون دیسنی به یکی از فرقه ها و آیینها "وودو" (که دین برخی اقوام نیز هست) پرداخته شده است.

(کارتون پرنسس و قورباغه در برخی کشورهای اروپایی با عنوان "قورباغه را ببوس" ترجمه شده است)

[ ۱۳۸٩/۱/٩ ] [ ۱۱:٢٩ ‎ق.ظ ] [ ]

پیش از آغاز سال نو در هر کشوری، مردم با برپایی آیینهای بومی، ملی و مذهبی خود به استقبال آن می روند، ایرانیان نیز با برگزاری آیینهایی که هر یک از جذابیت خاصی برخوردار است به پیشواز بزرگترین و کهن ترین جشن تاریخ بشری می روند.

چهارشنبه سوری، خرید، فرستادن کارت تبریک، پوشیدن لباس نو، سمنوپزی، پختن شیرینی، سبزکردن غله، خانه تکانی، غبارروبی مزار رفتگان، نواختن ساز و دهل، عمو نوروز و میرنوروزی از جمله آیینهایی است که در استقبال از بهار در سرتاسر خطه ایران برگزار می شود.
آیین "میرنوروزی" یا "شاه بازی" تا همین اواخر در ایران معمول بود و اکنون نیز آثاری از آن باقی مانده است از آن جمله که برخی آیینهای مربوط به "عمونوروز" یا "حاجی فیروز" را به میرنوروزی نسبت می دهند و برخی دیگر میرنوروزی را بازمانده آیین "حاجی فیروز" عنوان می کنند.
آیین "عمونوروز" یا "حاجی فیروز" را عده ای مرتبط با آیین میرنوروزی دانسته و برخی دیگر آن را آیینی مستقل می دانند.
 "احمد ذاکری" ،یک استاد دانشگاه می گوید: در آیین "حاجی فیروز" یک هفته قبل از سال نو، مردی با لباس قرمز و صورت کاملا سیاه درحالیکه در دست راست خود بادبزن و در دست چپ کلاغی گرفته بود برعکس سوار اسب یا الاغ می شد و درحالیکه کلاغ را پایین و بالا می کرد با دست راستش خود را باد می زد و به کوچه ها می رفت. 
کلاغ به صورت مجازی اشاره ای داشت به زمستان و معنای بادبزن نیز این بود که هوا از حالا به بعد رو به گرم شدن است. 
این شخص با عنوان "حاجی فیروز" مردم را دور خود جمع می کرد و می خنداند و با خواندن ترانه های شیرین، آمدن بهار را نوید می داد و این اشعار را می خواند:
"حاجی فیروزه، عید نوروزه، سالی چند روزه" یا "حاجی فیروزم، سالی یه روزم" و یا
" نوروز و نثار باشد مبارک، شما را امسال باشد مبارک، ای خانم باجی از ما نرنجی،
بشقاب را بردار، برو زیر زمین، از برام بیار، نان برنجی" . 
مردم نیز به "حاجی فیروز" پول و هدیه می دادند و می توان گفت چون کشور ایران در گذشته دارای جامعه کشاورزی و گله داری بود، آمدن بهار را بسیار خوش یمن می دانستند. 
آیین "حاجی فیروز" تا سیزدهم نوروز ادامه داشته است. 
آیین باستانی میرنوروزی نیز یکی از آیینهای بهاری به شمار می رود که حافظ نیز در غزل "ز کوی یار می آید، نسیم باد نوروزی... که بیش از پنج روزی نیست حکم میرنوروزی" به آن اشاره کرده است. 
قدمت آیین باستانی میرنوروزی به اساطیر ایرانی "جمشید" و "هوشنگ" بازمی گردد. 
چند روز مانده به نوروز مردم برای سرگرمی، شادمانی و تفریح عمومی شخصی شیرین عقل را به عنوان حاکم و امیر انتخاب کرده ، لباس پر زرق و برق به او می پوشاندند، سوار بر اسب، الاغ یا شتر می کردند. 
این امیر با طبل و ساز و کرنا در کوچه و پس کوچه ها، می گشت و هر فرمانی که می داد، مردم باید اجرا می کردند و چون برخی از فرمانهایش (مانند تازیانه زدن) بی معنی ، مسخره و آزار رسان بود خشم مردم را برمی انگیخت و پس از پایان جشن از ترس آزار مردم فرار می کرد و تا مدتها پنهان می شد. 
آیین میرنوروزی کنایه ای دارد به فرمانروایی و سلطنت کوتاه و متزلزل و اصلا همین شماره پنج دلالت بر کمی دارد و میرنوروزی هم فقط پنج روز حکم می راند و امان داشت.  امروزه نیز بازی "شاه و وزیر" نمایی کوچک از آیین باستانی "میرنوروزی" است.
به هرحال آیین باستانی "میرنوروزی" اشارتی دارد به این موضوع که حتی بالاترین منسب ها و قدرتها در این دنیای مادی، پایدار نیست.
سبز کردن غله یکی دیگر از آیینهای استقبال بهار است که مردم گندم، ماش، عدس و ... را به نشان برکت ، طراوات و شادابی در ظروف زیبا سبز کرده تا سفره هفت سین خود را با آن بیارایند.
برخی ها نیز سبزه خود را بر بدنه کوزه، قلیان و کاسه می کارند تا زیبایی آن دوچندان شود.
آیین سمنوپزان هم یکی دیگر از آیینهای استقبال بهار به شمار می رود و هنوز در بسیاری از خانه های ایرانی رواج دارد که در این آیین از جوانه گندم، خوراکی لذیذی با عنوان سمنو تهیه می شود و مردم براین باورند که پختن این غذا در واپسین ساعات سال کهنه و خوردن آن در اولین ساعات سال نو، تفالی به برکت و خوش یمنی سال پیش رو به حساب می آید.
سمنو یکی از هفت سین های نوروزی نیز به شمار می رود که علامت قدرت هم هست.

به هرحال آیینهای نوروزی میراثی فرهنگی است که پاسداشت آن علاوه بر جذب گردشگر هویت ملی ایران را بیش از پیش به مردم معرفی می کند.

[ ۱۳۸٩/۱/٩ ] [ ۱۱:۱٩ ‎ق.ظ ] [ ]
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ

سادات حسینی خواه هستم.این وبلاگ حاوی آخرین اخبار، داستانها،اشعار و مطالب جدید و ترجمه شده خودم از زبانهای آلمانی ، انگلیسی و اسپانیایی است که اغلب برای نخستین بار به زبان فارسی ترجمه شده اند، گاهی نیز در این وبلاگ به یادداشتها و گزارشهایی از مباحث گوناگون پرداخته می شود
موضوعات وب
صفحات دیگر
امکانات وب

  • خوشنویسان | الگوریتم