قلم سخن
 
قالب وبلاگ
نويسندگان

  

مژده ای دل که دگر باد صبا باز آمد                    هدهد خوش خبر از طرف سبا بازآمد

برکش ای مرغ سحر نغمه داوودی باز                که سلیمان گل از باد هوا باز آمد

لاله بوی می نوشین بشنید از دم صبح            داغدل بود به امید دوا باز آمد

عارفی کو که کند فهم زبان سوسن                 تا بپرسد که چرا رفت و چرا باز آمد

مردمی کرد و کرم بخت خدا داد به من             کان بت سنگدل از بهر خدا بازآمد

چشم من در پی آن قافله بس آب کشید         تا به گوش دلم آواز درد باز آمد

گرچه حافظ در رنجش زد و پیمان بشکست      لطف او بین که به صلح از در ما بازآمد

خواجه شمس الدین محمد بن محمد حافظ شیرازی (حدود ۷۲۷-۷۹۲ هجری قمری)، شاعر و غزلسرای بزرگ قرن هشتم ایران و یکی از سخنوران نامی جهان است.

بسیاری حافظ شیرازی را بزرگ‌ترین شاعر ایرانی تمام دوران‌ها می‌دانند. بیشتر اشعار حافظ غزل می‌باشد و بن‌مایه غالب غزلیات او عشق است.

حافظ به همراه سعدی، فردوسی و مولانا چهار رکن اصلی شعر و ادبیات فارسی را شکل داده‌اند.

حافظ، یگانه شاعر در تاریخ ادبیات ایران است که شعرش جای خود را در فرهنگ مردم باز کرده و محبوبیتی غیرقابل انکار نیز در میان ادیبان و اندیشمندان بدست آورده است . شعر حافظ با دارابودن شاخصهایی همچون اندیشه ژرف ، حس ، وجد و غم ، فلسفه ، زبان ایهام ، تاویل بردار بودن ابیات ، شوخ طبعی ،نگرش سیاسی ،اجتماعی ، اشاره به ذات باری تعالی ، اجتماعی و تمثیلی بودن ، توانسته طبع زیباپسندانه و جستجوگر قشرهای مختلف جامعه را اقناع کند.
همین ویژگیها موجب شده حافظ همچنان به عنوان یک شاعر نامی و برجسته در بین عموم مردم مطرح باشد.
شعرهای حافظ آهنگی امیدبخش و دلنواز و سرشار از طراوت دارد که هر روح کمالگرایی را به خود جذب می کند.
مدیر گروه کارشناسی ارشد و دکترای ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج درباره این شاعر نامی می گوید : شعر حافظ با داشتن ویژگیهای برجسته زیادی در میان جوامع ادبی و جهانی جایگاه ویژه ای دارد تا آنجا که شعر او الهام بخش آثار اندیشمندانی مانند گوته قرار می گیرد.
دکتر احمد ذاکری افزود: حافظ شاعری مردمی است و شعرش بیانگر دردها، رنجها و عواطف و احساسات مردم روزگار خود است . 
آنچه را که مردم می خواهند بیان کنند اما جرات آن را ندارند، حافظ به راحتی آنها را در میان غزلهایش می گنجاند و با زبانی شیرین و لطیف بیان می کند. 
حافظ شاعری است که مطابق فرهنگ اسلام و قرآن سخن می گوید، بنابراین در میان مسلمانان پاک نهاد نیز جا باز کرده است .
این استاد دانشگاه گفت: یکی دیگر از دلایل مردمی بودن شعرحافظ، در آزاده بودن این شاعر است ، حافظ رندی است که به هیچ وجه خود را وابسته به تعلقات دنیا نمی کند. 
موضوع دیگری که به شعر حافظ رنگ و بوی مردمی داده ، ظلم ستیزی حافظ است ، حافظ سعی می کند با زبانی نرم و ملایم جامعه را به عدل و عدالت دعوت کند زیرا می داند که ظلم و ستم جامعه را می آشوبد. 
یکی از مشخصه های زیبای شعر حافظ که مردم زیاد آن را دوست دارند،ریاستیزی حافظ است ، این شاعر به هیچ وجه با ریاکاران کنار نمی آید،حال می خواهد این ریاکار صوفی و زاهد باشد یا پادشاه . 
حافظ ریاکاران را رسوا می کند و این چیزی است که مردم خیلی می پسندند چون خودشان جرات این کار را ندارند.
به گفته وی ، این ویژگی ها موجب می شود که شعر حافظ در جامعه جهانی مطرح شده و روزی نیز به عنوان بزرگداشت این افتخار ملی ایران تعیین شود.
خواجه شمس الدین محمد، ملقب به لسان الغیب ، شاعر غزلسرای سده هشتم هجری قمری که از تاریخ تولد و طول عمر او اطلاع دقیقی نیست با آنکه در قصیده ، مثنوی و رباعی نیز آثاری از خود بجای گذاشته است اما شهرتش بیشتر به خاطر غزلهای ناب و عرفانی است بطوری که بسیاری آثار حافظ را اوج غزل فارسی می دانند.
20 مهر روز بزرگداشت حافظ این شاعر بزرگ ایرانی است .

استفاده از این مطلب منوط به ذکر منبع "قلم سخن" است.

[ ۱۳۸۸/٧/٢٦ ] [ ۸:۱۱ ‎ق.ظ ] [ ]

فافنیر- Fafner, Fanir

فافنیر- درآغوش گیرنده- الهه ای باستانی اروپایی که به نامهای فافنر و فانیر نیز خوانده شده است.

فافنیر پسر هرایدمار Hreidmar است. دو برادر به نامهای اتار Ottar و رگین Regin دارد.

هنگامی که الهه های ادین  Odin ، هونیر Hönir و لوکی Loki در آبشار آندوارافرز Andwarafors به افعی برخوردند،‌ لوکی افعی را با یک سنگ کشت. اما افعی در حقیقت یکی از پسران هرایدمار بود که به افعی تغییر شکل داده بود. الهه های خطاکار برای معذرت خواهی بایستی پوست افعی را پر از طلا می کردند و در غیراین صورت اودین و همراهانش بخشوده نمی شدند.

الهه لوکی موفق شد با تور مخصوص الهه دریا از آبشار آندوارفرز یک اردک ماهی شکار کند که این ماهی نیز در حقیقت یک کوتوله تغییر شکل یافته به اسم آندواری Andwari بود. الهه ها از او خواستند در ازای آزادیش، به آنها گنج بدهد. کوتوله هم قبول کرد و تمام گنجش به جز حلقه ای به نام آندوارینایت Andvarinaut را به آنها داد.اما لوکی آن حلقه را هم طلب کرد. برای همین کوتوله حلقه را نفرین کرد.

الهه ها لاشه افعی را با طلا پر کردند و آن را پوشاندند. گنج کاملا پوست افعی را پر کرد و فقط یک فضای خیلی کوچک باقی مانده بود. بالاخره لوکی آنجا را با آن حلقه نفرین شده پر کرد.

اما وقتی این گنج به دست هرایدمار رسید،‌ او را به کشتن داد. چون از تقسیم گنج اجتناب کرد و پسرش فافنیر او را با شمشیر کشت. فافنیر شریر حتی برادرش رگین را به مرگ تهدید کرد چون می خواست گنج را به تنهایی صاحب شود. طمع سیری ناپذیر به طلا،‌ فافنیر را به یک اژدها تبدیل کرد.

فافنیر غاری در گنیتاهایده Gnitaheide حفر کرد و در آنجا از گنجش حفاظت می کرد. فافنیر غیر از اندام اژدها مانندش ،‌ کلاه خود اوگیشالمر Oegishalmr را پوشیده که چهره وحشتناک تری به او داده است.

در این میان رگین (برادر فافنیر) قهرمان جوانی به نام زیگورد Sigurd (=Siegfried  (زیگفرید)‌ را به فرزند خواندگی می پذیرد. این قهرمان با آهنگری، شمشیر اندوه را می سازد که ضربه آن به دست زیگورد به فافنیر،‌ کار او را تمام می کند. زیگورد برسر راه فافنیر که از غار به سوی چشمه می رفت تا آب بخورد گودال کوچکی کند و آنجا کمین کرد و با شمشیرش به اژدها حمله کرد.

فافنیر هنگام مرگ قول داد که او نفرین گنج را زنده نگاه می دارد. بدن اژدها بین کوتوله ها تقسیم شد. وقتی اژدها مرد، زیگورد در خون او حمام کرد و رویین تن شد البته به جز قسمتی از بدنش، چون در همان موقع برگی از درخت زیزفون میان شانه هایش افتاد و آنجا رویین تن نشد.

بالاخره گنج باعث مرگ زیگورد به دست هاگن شد و پیشگویی اژدها درباره زیگورد ، قهرمان خورشید،‌درست از آب درآمد که این داستان شبیه داستان آپولو است. آپولو،‌ الهه خورشید یونانی که اژدهای پیتون را به اعماق زمین پرت کرد.

[ ۱۳۸۸/٧/٢٥ ] [ ٩:۳٥ ‎ق.ظ ] [ ]

سخنرانی بانودخت نجفیان پور، استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج در چهارمین سمینار بررسی آسیبهای اجتماعی گروه جوان با عنوان

 "تجربه جدید زندگی دانشجویی/ آغاز موفق و شیوه تعامل"

اصل مهم در موفقیت، حفظ و تداوم آن است. در آغاز موفیقیت ورود به دانشگاه، برای حفظ و تداوم آن، یکی از گامهای اساسی مساله شناخت خود (خود شناسی) است. اگر دانشجو در حیطه خودشناسی ضعیف عمل کند به نقاط ضعفی منجر می شود.

به هرحال هر انسانی ، توانمندی کامل ندارد و با تقویت توانمندی و مرور ناتوانی ها به خودشناسی دست پیدا می کند.

اگر دانشجو در زمینه خودشناسی گامهای کندی بردارد نقاط ضعف بیشتری پیدا می کند آنچنانکه یک درگیری فکری و چرخه معیوب در دانشجو شکل پیدا می کند و احساس ناتوانی در او پدیدار می شود و پس از آن اعتماد به نفس و احساس ارزشمندی خود را از دست می دهد.

در این صورت حتی تصورات مثبت گذشته نیز تحت تاثیر این افکار منفی قرار می گیرند و دانشجو در خود احساس رخوت و سستی می کند و از حیطه درسی فاصله گرفته و در نهایت منزوی می شود.

بنابراین در ابتدا باید خود را بشناسیم و به سوالاتی نظیر کیستی و چیستی خود پاسخ داد.

غنای معنوی در این میان باعث می شود تا توانمندیهای درونی خود را بشناسیم و احساس ارزشمندی به وجود آید که این احساس ، تعامل سازنده با دیگران را به وجود می آورد.

انسانهای یک سری استعدادهای آشکار و یک سری استعدادهای نهفته دارند که باید آنها را بالفعل کنند و هر حرکتی در این راستا نوعی شکرگزاری محسوب می شود چون ودیعه های الهی را جستجو می کنیم.

دانشجویان امروز نیاز دارند با تکیه بر توانمندیها و با تداوم یادگیری راهکارهای علمی، انباشته های ذهنی خود را به باروری فکری تبدیل کنند و این را در رفتارشان نمایان سازند.

خودشناسی موجب می شود جامعه از آسیبهای اجتماعی مصون بماند.

دانشجویان باید برای گسترش داشته های خود تلاش کنند و براساس توانمندی ها حرکت کنند چون اگر کاری به این توانمندی ها نداشته باشند ، این توانمندی ها هدر می رود.

دانشجویان باید اهداف خود را جستجو کنند که با برنامه ریزی صحیح می توان به اهداف دست یافت به شرط  آنکه بین "من" آرمانی و "من" حقیقی فاصله ای نباشد چراکه برخی داشته های خود را فراموش می کنند و در دنیای خیالی سیر می کنند و از واقعیتها فرار می کنند.

  برای دستیابی به اهداف دور از دسترس نیز باید مرحله به مرحله پیش رفت :

رهرو آن نیست که گه تند و گه خسته رود

رهرو آن است که آهسته و پیوسته رود

گام دیگر این است که جوانانفرصت مقایسه پیشرفتهای خود را با گذشته داشته باشند اگر دانشجویی در درسی ناموفق است باید دروس دیگر را بررسی کند تا پی ببرد فرد توانمندی است که اگر وقت بیشتری برای آن درس می گذاشت موفق می شد.

ناکامی در یک درس را نباید به دروس دیگر تعمیم داد چراکه این مشکل کم کم به کل زندگی تعمیم پیدا می کند.

موفقیتها در اثر ممارست و تمرین به دست می آیند ، دانشجویان و جوانان نباید لیاقتها و کفایتهای خود را حساب شانس بگذارند  وگرنه پیام منفی را مغز خود انتقال می دهند که آسیبهای فراوانی در پی دارد.

در هرحرکتی نباید تعادل را از دست داد، افراط و تفریط می تواند ما را از مسیر زندگی دور کند.

دانشجویان لازم است انعطاف پذیر باشند، انعطاف پذیری این فرصت را می دهد تا دانشجویان آگاهانه اشتباهات خود را جبران کنند.

در مواجهه و پذیرش رویدادها ، تردید لازم است ، تردید فرصت می دهد که جوانب امر در نظر گرفته شود و پس آز آن و با جمع آوری اطلاعات فراوان ، تردیدها تبدیل به یقین شود.

قضاوتهای عجولانه ناامیدی را در پی دارد ، فرد ناامید از شناخت توانمندی های خود عاجز می شود و از جامعه دور می شود.

انسان با تمرکز بر نیروی عقلانی خود قادر است  اثراتی شگرف، بیافریند.

غنای معنوی، ایمان و توکل برخدا می تواند بسیاری از مشکلات انسان را دور کند.

اکنون در خارج از محیط دانشگاه عواملی وجود دارد که می خواهد نیروی جوان را در سراشیبی قرار دهد در چنین شرایطی گفتگو با خردمندان و افراد مجرب می تواند راهنما  و گره گشا باشد.

[ ۱۳۸۸/٧/٢٠ ] [ ۱٠:٠۱ ‎ق.ظ ] [ ]

سکوت: یعنی یه حرف که تو دلته

یعنی یه اسم که رو لبته

یعنی یه شرم که تو چشاته

یعنی  یه آرزو که تو سینه ته

سکوت یعنی دوست داشتن 

[ ۱۳۸۸/٧/۱٤ ] [ ۱٠:٢٦ ‎ق.ظ ] [ ]

مصرف روزانه آسپرین از خطر سرطان روده جلوگیری می کند. این نتیجه یک تحقیق طولانی مدت توسط دانشمندان بریتانیایی است. پیش از این محققان درباره مصرف روزانه آسپرین هشدار داده بودند. دانشمندان بریتانیایی دانشگاه نیوکاسل مدت چهار سال بر روی بیش از یک هزار نفر که سندرم لینچ ( Lynch-Syndrom) داشتند، تحقیق کردند. سندرم لینچ ، عامل ژنتیکی بروز سرطانهای روده، راست روده، معده، مغز، کبد و رحم است. پنج درصد عامل بروز بیماریهای سرطان روده، وجود این سندرم است. نیمی از افراد تحت آزمایش ، روزانه 600 میلی گرم - حدود دو حبه قرص - آسپرین مصرف کردند و بقیه افراد، شبه دارو دریافت کردند. پس از چهار سال، 16 نفر از گروهی که شبه دارو مصرف می کردند به سرطان روده مبتلا شدند اما فقط پنج نفر از گروه  آسپرینی ها به سرطان مبتلا شدند. با این وجود "هنری اسنوکرافت" از مرکز تحقیقات ملی کینگدم بریتانیا می گوید: "البته این بدان معنا نیست که هر کس که از سرطان روده می ترسد، شروع به خوردن آسپرین کند. آسپرین اگر بدون نسخه پزشک مصرف شود می تواند عوارض خطرناک از جمله عوارض داخلی داشته باشد." با این حال میلیونها انسان در سراسر جهان برای جلوگیری از سکته همواره از این قرص استفاده می کنند. نتیجه این تحقیق در یک کنفرانس اروپایی سرطان در برلین ارایه شده است.

منبع: welt online

[ ۱۳۸۸/٧/٤ ] [ ٩:٢۳ ‎ق.ظ ] [ ]

 

                                 

پرتو خورشیدی

پر می کشد،‌آنگاه که ما در مزرعه قدم می زنیم

یک پرتو خورشید بر فراز این سرزمین

بافته ای نرم و نورانی از یک پری

و مرا به او گره می زند با روبانی

این پرتو برای من هست نشان سعدی

نشانی که عشق دارد به آن نیاز

آه،‌ امیدی از قلمرو امید و آرزوها

بافته شده از عطر و بریده ای از هوا!

 

شعری از لودویگ اولاند  Ludwig Uhland

اولاند،‌ شاعر،‌ ادیب ،‌ حقوقدان و سیاستمدار آلمانی متولد ١٧٨٧ میلادی و درگذشت در سال ١٨۶٢ میلادی

[ ۱۳۸۸/٧/۱ ] [ ۱٠:۳۱ ‎ق.ظ ] [ ]
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ

سادات حسینی خواه هستم.این وبلاگ حاوی آخرین اخبار، داستانها،اشعار و مطالب جدید و ترجمه شده خودم از زبانهای آلمانی ، انگلیسی و اسپانیایی است که اغلب برای نخستین بار به زبان فارسی ترجمه شده اند، گاهی نیز در این وبلاگ به یادداشتها و گزارشهایی از مباحث گوناگون پرداخته می شود
موضوعات وب
صفحات دیگر
امکانات وب

  • خوشنویسان | الگوریتم